Fånga läsaren

Att skriva på webben skiljer sig åt från att skriva för traditionella medier. 

Idag behöver vi ta hänsyn till att man läser förutom på en dator även på smartplatta och telefon.

Vi skummar av sidor, oftast efter en särskild fakta. Därmed inte sagt att vi inte kan läsa längre texter. Vi gör det när vi hittat den fakta vi är intresserad av och då kan vi läsa längre än vad vi skulle gjort på papper.* Men vi är oftast inte på läshumör, utan vi är aktiva och sökande, hoppar runt, klickar på det som fångar vårt intresse.

försöker fånga en fisk med hov.

By Matthew Hull

Så hur gör vi för att fånga och behålla en läsare på webben. Här har vi samlat några tankar om text som vi vill delge till dig.

Välj din tonalitet

Hur du uttrycker dig. Ska du skriva formellt/informellt, vänligt, rappt, frimodigt, klämmigt? Tänkt efter vem du är och vad för tonalitet du vill ha i dina texter. Försök sedan alltid ha samma tonalitet, så dina läsare lär känna dig och få förtroende för dig och det du skriver.

Undvik svårbegripliga ord

Förklara eller översätt facktermer. I min värld som formgivare använder jag termer som kerna och kägel men när jag bloggar använder jag ord som, avstånd mellan bokstäver och radavstånd.

Kommunicera ett budskap i taget

Gör det enkelt för läsaren att få överblick och att kunna skumma av dina sidor.  Kommunicera en fråga i taget. För många budskap rör till det.

 Ha tydliga rubriker

Rubriker måste kunna fungera själv, utan en förklarande underrubrik. Skriv därför tydliga rubriker. Det är också rubriken som dyker upp i sökmotorn.

Börja med det viktigast

Skriv som i nyhetstidningar, det viktigast först. En rubrik som fångar intresset, sedan en mer förklarande introduktion, därefter kommer bakgrund och detaljerna.

Skriv korta stycken

Dela upp en text i korta stycken med blankrad emellan. Texten blir mer lättläst och läsaren kan enkelt skumma igenom din text.

Feta ord

För att hjälpa läsaren att hitta nyckelord kan man feta ord men inte för många för då blir det rörigt och läsaren orkar inte vara kvar på din sida. De ord som är viktiga och verkligen ska synas ska vara feta. Jag brukar säga, vad ska skrika högst, feta det.

Undvik kursivering eftersom det blir svårläst på grund av skärmens låga upplösning.

Punktlistor

När du börjar upprepa dig är det dags för punktlista.

  • en texttyngd sida blir mer lättläst
  • skriv inte för många punkter i listan

Nu är det dags att kasta sig över tangenerna. Det är lite som att lära sig spela ett instrument – ju mer du gör det,  ju roligare och lättare blir det.

Vill du prata texter med oss, skicka ett mejl till info@marknadsfordig.se

Tycker du det är kul med texter och vill veta mer, så läs skriften från se Internetstiftelsen .SE  Att skriva för webben (pdf) eller så rekommenderar jag boken Klarspråk på nätet av Karin Guldbrand & Helena Englund Hjalmarsson.

 * Eyetrack07, Poynter-institutet i USA