Din kund som referens

Ett av de bästa sätten att marknadsföra ditt företag är när dina kunder pratar om dig och ditt företagande. Varför den vill köpa dina tjänster och/eller dina produkter. En mer övertygande och trovärdig reklam är svårslaget. Dock är det få egenföretagare som ber sina kunder om ett uttalande.

1525R-68953

Även dina kunder kan tycka att det är hedervärt att få uttala sig om dig och ser det som en ynnest att du vill använda de som referens och lägga upp ett uttalande på din hemsida.

Det är viktigt att en referens känna trovärdig och att det är kunden som verkligen uttalar sig. Vi har samlat nedan en del användbara tips när du ska skriva referenser.

  1. Säg till din kund vad du vill den ska uttala sig om, det kan vara du som företagare, dina tjänster, läget, vid en akut situation, förebyggande m.m.
  2. Om du har svårt att begära ett uttalande själv, ta hjälp av någon utomstående. Anlita en copywriter eller PR-specialist, som hjälper att intervjua och få till en text. Det är välanvända pengar.
  3. Undvik att använda floskler, branschjargoner eller ett språk som inte känns som ett naturligt talspråk. Det kommer också hjälpa nya kunder att känna förståelse med de uttalande om det språk som används är alldagligt.
  4. Se till att du får lov av kunden att använda de som referens och lägga upp ett uttalande på nätet, helst skriftligen. Ett bra sätt är att mejla över ett korrektur som kunden godkänner och mejlar tillbaka där det står att du får använda deras uttalande på din hemsida.
  5. Se till att i texten finns fullständigt namn, företagsnamn, stad, yrke.
  6. Ha gärna med ett fotografi vid sidan av uttalandet.
  7. 2-3 stycken kundreferenser räcker.

MM